reklama

To najlepšie z behaviorálnej ekonómie za apríl

Prečo by mali manažéri premýšľať ako behaviorálni ekonómovia, kde sa oplatí začať so sebavzdelávaním o behaviorálnej ekonómii a ako behaviorálne vedy radia odbúravať zlozvyky? Viac sa dočítate v článku.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Ako prestať fajčiť

Judson Brewer vo svojom TED talku popisuje ako môže mindfulness (všímavosť, duchaprítomnosť) pomôcť ľuďom prestať fajčiť. V tréningu mindfulness dostávajú ľudia jednoduchú inštrukciu, aby si čo najviac všímali a prežívali určité situácie – v prípade fajčiarov je to chvíľa s cigaretou. Cieľom je, aby si uvedomili, čo ich k tomu vedie, aký majú pri tom pocit a celkovo sa zaujímali o svoje prežívanie. Počas fajčenia si jedna z účastníčok výskumu uvedomila, že cigareta chutí aj smrdí naozaj hrozne a ostala znechutená. Zameranie sa na svoje prežívanie (mindfulness) počas zlozvykov sa v Brewerovom výskume ukázalo ako dvakrát efektívnejšie než bežné postupy pri pokusoch prestať fajčiť. Zostrih TED talku si môžete pozrieť TU.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Prečo veríme štúdiám, aj keď nie sú podložené dátami?

V dobe internetu a sociálnych sietí sa často stretávame s množstvom zaujímavých informácií – od noviniek našich kamarátov, cez správy zo sveta, až po výsledky nových výskumov. Každý už vie, že nemôže veriť všetkému, čo nájde na internete. Keď ale informácia vychádza z vedeckej štúdie, tak to asi pravda bude. No nie? Odpoveď je bohužiaľ nie. Výsledky mnohých štúdií sa nepodarí preukázať a jednoducho ich nemôžeme považovať za správne. Informácia, ktorú sme sa dočítali, však s nami už často zostane. Ukázalo sa, že najmä výsledky prekvapivých štúdií si pamätáme veľmi dlho. Dlhšie ako výsledky neprekvapivých štúdií. To, že článok naruší naše doterajšie presvedčenie o svete, má za následok, že si jej zistenia zapamätáme a veríme im aj keď sú nie vždy pravdivé. Viac v článku na Psychology Today.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Facebookové diskusie a dôvera voči ľuďom

Výskumníci z Masarykovej Univerzity nedávno zistili, že slušne vedená diskusia na sociálnej sieti môže u ľudí zvýšiť ich dôveru k ostatným. Realizovali experiment na Facebooku, kde dávali ľuďom sledovať slušne vedené a vulgárne vedené diskusie. Zistili, že vulgárnosť a celkovo nepríjemné správanie ľudia v podstate vnímajú na sociálnych sieťach ako normu. Na druhej strane „...zdvorilá diskusia, či prostý nedostatok agresie pri vyjadrovaní názorov v online svete silno ovplyvňuje dôveru voči ostatným ľuďom“. Viac si môžete prečítať TU.

Prečo by mali manažéri premýšľať ako behaviorálni ekonómovia?

Keď firma Yelp začínala, manažéri sa starali o to, aby mali zamestnanci takmer neobmedzený prístup k čipsom, sladkostiam, džúsom a kope ďalších pochutín. Spočiatku boli všetci veľmi spokojní. Neskôr si však uvedomili, že začali konzumovať väčšie množstvo sladkostí už len tým, že ich mali po ruke. Z racionálneho hľadiska klasickej ekonómie by to tak nemalo byť. Človek by si mal dať sladkosť len v prípade, že chce. V skutočnosti však má prostredie na nás veľký vplyv a jednoduchým prístupom k sladkostiam sa podstatne zvyšuje šanca ich konzumácie. V Yelpe sa nakoniec rozhodli, že chcú žiť zdravšie a tieto nezdravé pochutiny dali preč. Niečo, čo sa spočiatku zdalo ako skvelý benefit, sa neskôr ukázalo ako cesta k nezdravému životu a priberaniu zamestnancov. Viac v článku TU.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Pre nováčikov v téme behaviorálnej ekonómie

Ak ste v behaviorálnej ekonómii nováčikom, určite vás poteší článok v Hospodárskych novinách. Ponúka úvod do témy a opis niektorých základných oblastí, ktorým sa behaviorálna ekonómia venuje. Podobné zameranie má aj článok v Trende, ktorý ale kladie väčší dôraz na to, čo sa v tejto oblasti deje na Slovensku. Skvelým začiatkom sebavzdelávania je aj takmer 600 členná facebookova skupina Behavioral Economics Network SK/CZ. Nadšenci pre behaviorálne vedy tam nepretržite zdieľajú zaujímavé čítanie, videá či štúdie, alebo napríklad odkaz na omnoho početnejšiu behaviorálnu komunitu na subreddit fóre. Okrem odkazov na zaujímavé články v skupine nájdete komunitu ľudí, ktorá v tejto oblasti rada pomôže alebo poradí.

Slovak Behavioral Economics Network

Slovak Behavioral Economics Network

Bloger 
  • Počet článkov:  24
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Veríme, že kľúčom k úspechu je porozumieť tomu, čo naozaj riadi ľudské správanie. Pomáhame firmám lepšie pochopiť svojich zamestnancov a zákazníkov. Štátu lepšie porozumieť občanom. Ľudí učíme ako predísť podvedomým chybám v rozhodnutiach. Prepájame výzvy biznisu a verejného sektora s najnovšími akademickými poznatkami a riešeniami. Šírime povedomie o behaviorálnych vedách a prinášame tento svetový trend na Slovensko. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu